Monday, August 18, 2008

Berita Bohong 18 August 2008 56 views One Comment Pagi semalam, awai buta matcomot SMS aku bagi tau tentang berita kat Mingguan Malaysia dan Straits Times. MM kata kehadiran kat Hari Penamaan calon 10,000 orang, NST kata 30,000 orang. Sama ada depa ni pembohong, atau tak reti congak. Aku tak beli Utusan. Last sekali aku beli masa musim buah tahun 1998. Masa tu nak cari kertas balut cempedak, jadi aku beli suratkhabar lama Utusan sebab kertas dia besar. tapi kalau nak beli pasai nak baca, memang aku tak buat pasai cerita dalamnya…hampas. Lepas matcomot bagi tau, aku pi kat Institut Prguruan Tuanku Bainun lagi sekali. Orang lain tangkap gambar masa Penamaan calon, aku ambil gambar lepas Penamaan calon. Nak tengok gambar-gambar masa Penamaan Calon, hangpa tengok kat blog Wartawan Rasmi Laman Reformasi. Pada wartawan Utusan, aku nak ajar macam Ilmu Hisab Tahun 3. Cuba tengok gambar atas. Dari Highay BKE, sampai padang IPTB ada lebih kurang 1.5 kilometer. Lebar jalan, 50 kaki. Kalau sorang mengambil kawasan seluas 1.5 kaki persegi, berapa orang semuanya? Kemudian tengok gambar padang IPTB. Kalau aku tanam cabai, boleh bubuh 30,000 pokok..sebab aku tanam 3 kaki x 3 kaki sepokok. Kalau manusia berdiri dan mengambil keluasan 2 kaki persegi bagi setiap orang, berapa orang boleh berdiri? Kalau tak boleh jawab, hangpa pi balik ambil UPSR sekali lagi. Cerita pasai reporter kena pukui, hangpa toksah nak cong kat aku. Aku ada kat bawah Highway tu, tak larat nak jalan pasai sakit lutut. Lebih kurang jam 11.00, 4WD yang dikatakan bawa reporter tu dah ada kat bawah Highway. Sorang pegawai polis bagi tau kat sorang lelaki yang duduk kat belakang 4WD tu suruh standby dan boleh jalan bila dia bagi tau. Aku pun heran, pasai apa 4WD ni nak masuk, ketika orang lain semua nak keluaq? Bayangkan, bila orang semua bersesak nak keluaq, masa tu la pegawai polis tiga paku ni suruh 4WD ni masuk. Nak cari mati ka? Hujan pulak dah mula turun, masing-masing nak cari takut basah, dan masa tu jugak 4WD ni sebok-sebok nak bergerak masuk keIPTB. Bukan kerja gila ka? Ini semua provokasi BN nak bagi orang marah. Lepas tu salahkan PKR. Bila hujan turun dengan lebat, masing-masing nak cari tempat teduh. Geng-geng reformasi dah tak kisah dengan air hujan. Air asid pun dah mangli. Hangpa pi tengok Berita harian semalam, sapa yang nak merempuh masuk kedalam kawasan Sekolah? Semua geng pakai smart dari MIC yang takut hujan. Lepas tu salahkan orang PKR. Aku tengok Hishamudin Rais, Haris Ibrahim, Zorro…jalan dalam hujan macam tak ada apa-apa pun! Yang sibuk nak rempuh pagar sekolah sebab nak lari dari hujan ni orang BN! tapi yang disalahkan orang PKR…ptuih! Bila semua dah bersesak nak keluar dalam hujan, biasa la tolak menolak. Yang Puteri umno pi masuk dalam geng orang jantan pasai apa? Nak gatai pun pi la tempat lain. Bila tersentuh sikit, mula menjerit kata orang raba pungkok. Hang pi masuk sarang tebuan, lepas tu kena sengat sikit pun dah meraung pasai apa? Yang pelik tu, ada saja reporter kat tempat-tempat kejadian ni. Orang lain nak berjalan pun susah, tapi reporter NST, Utusan ada saja kat mana perkara ini berlaku. Macam depa tau saja apa yang akan berlaku! Hari ni dah mula dah. Suratkhabar dah mula pukui canang…tentang keganasan. Tahun 99, depa pasang billboard mengaitkan Keadilan dengan keganasan. Kali ni depa buat skrip yang sama. Liwat dan keganasan-Perak Express

No comments: